2021.11.26 学生活動
Japan-Indonesia Online International Exchange インドネシア人学生とOnline交流しました
2021年11月21日 インドネシアの提携大学Universtias Jenderal Achmad Yani Yogyakartaの学生6名とスタッフ4名、本学学生6名と国際交流センタースタッフ3名、総勢19名でOnlineプログラムを行いました。インドネシアの学生は薬学、看護、経営、商学、工学から、本学は薬学、看護、医療情報、社会福祉からの参加となり、専門学科も多様でした。お互いの大学紹介、所在地の特徴、人々の暮らしを紹介し合いましたが、およそ17,000の島々から成るインドネシアには多様な文化、異なる718の言語が存在し、学内でも公用語のインドネシア語を用いるのが常套との事。日本にも方言がありますが、それとは似て非なるものです。先方の大学があるジョグジャカルタ市は世界遺産ボロブドゥール遺跡が有名で、観光都市としてバリ島に次いで人気で、多くの人々が訪れるのだそうです。後半は、それぞれの国の問題を1つ取り上げ、本学学生はインドネシアのプラスチックごみ問題について、インドネシアの学生は日本の自殺問題についてOnline上で2グループに分かれて解決策を考え、発表するという方法で進めました。双方の解決策には技術的なことや経済的なことに政府が関わる等様々なアイデアが上がりましたが、共通した点として、子供の頃からの教育がいかに重要であるかという事でした。2時間という短い時間でしたが、充実した話し合いとカジュアルな質問で笑いも生まれ、楽しい時を過ごすことができました。対面で交流できる日を楽しみにしたいと思います。
On the 21st November 2021, six students and four staff members from Universtias Jenderal Achmad Yani Yogyakarta, our partner university in Indonesia, and six students from our university and three staff members from the Center for International Exchange held an online program with a total of 19 participants. The Indonesian students are from pharmacy, nursing, accounting, industrial engineering, and management while our students came from pharmacy, nursing, medical information and social welfare. We introduced each other’s universities, the characteristics of their locations, and the lives of their people. Indonesia, which is made up of approximately 17,000 islands, has a diverse culture and 718 different local languages, and the official language on campus is Indonesian. In Japan we have dialects, but they are not the same. The city of Yogyakarta, where the university is located, is famous for its Borobudur World Heritage Site and is the second most popular tourist city after Bali, attracting many people. In the second half of the session, we took up a problem in each country, and our students discussed the plastic waste problem in Indonesia, while Indonesian students discussed the suicide problem in Japan. The two groups were divided into two groups and presented their solutions. Both sides came up with a variety of ideas for possible solutions, including government involvement in technical and economic matters, but the common thread was the importance of education from childhood. We had a great time and we look forward to the day when we can meet face to face.